20100909

falun

äntligen kommer det efterlängtade falun-inlägget.

resan började runt kl 11 på medis. jag och linnéa köpte frukost och färdkost på coop. jag var smart och hade med mig färdigskivad ost hemifrån. köpte bröd på coop och bad om ett minipaket smör i cafét bredvid. det fick jag, så jag var glad och nöjd. sedan gick vi till garaget och sedan kom amanda. vi började bra utan att krocka tog oss ut på götgatan och tillochmed ut ur city. sedan gick det åt helvete. ingen hade karta eller visste hur vi skulle köra. jag satt i baksätet och var expert med min laptop och eniro tills batteriet dog. vi hälsade på i täby, djursholm och edsberg i sollentuna. hittade inte riktigt.
i djursholm hittade vi i alla fall fina hus.

a - titta vaere där?
i - ett slott!
l - nej ett hus.
a - jaaa ett slott!
l - nej amanda det är ett HUS.
a - DET ÄR KUNGENS SLOTT!!

sedan tankade vi i edsberg. vilket gick überbra. vi snurrade typ 5 varv för först ställde vi oss på fel sida sen fanns inte rätt bensin sen ställde vi oss på rätt sida. tankade och sedan väntade vi på kvittot. men det kom aldrig. så mamman i bilen bakom kom fram och informerade oss om att man var tvungen att stoppa i betalkortet igen efter man tankat och då kom kvittot. visste ju vi, skoja bara liksom! efter tankningen parkerade vi lite längre bort och handlade godis på 7eleven. sedan insåg vi att vi faktiskt var tvugna att fråga någon hur man åkte till falun. så vi frågade en man som stod och tankade.

a - ehhh hej, vi ska till falun, vet du hur man tar sig dit?
m - haha, prata med min fru hon sitter i bilen.
a - okej (amanda öppnar framdörren och förklarar läget)
f - hejhej, ja ni tar e18 mot oslo sedan viker ni av mot sala (eller nått sånt)
alla - ah bra tack, vad snällt! perfekt, tack igen!
f - ingen fara, men vet ni hur ni tar er härifrån till motorvägen?
alla - EHH NEJ
(så fick hon förklara det med hahaah sedan drog vi!)

ute på motorvägen gick allt galant. min pappa (som jag smsat i panik om vägbeskrivning) ringde men då visste vi ju redan hur vi skulle åka. i rotebro fick amanda lite men bara lite panik. det var dags att välja väg och det var snabbt!

a - KAN NÅN SÄGA VART VI SKA NU?!
i - VI SKA TILL OSLO!!

allt rullade på bra faktiskt resten av vägen. lite panik med rondeller och lite panik med att köra om traktorer, vetelastbilar och halmlastbilar. (ja vi var ju på landet). men vi tog oss faktiskt till falun hela och rena.

i falun åkte vi runt några varv och försökte hitta centrum/festivalen. amanda lackade på rödljusen vid ett tillfälle, det var kul.

a - MEN ALLTSÅ, hur länge är det RÖTT?!?!?

tillslut hittade vi iaf centrum och parkerade i närheten. vandrade runt lite, tog ut pengar och åt på en american pizza. vi hade frågat en tjej innan vart festivalen låg men det var endå bara att följa strömmen av glada kids. kön var massiv men man kom in rätt snabbt endå. solen sken och hoffmaestro ägde som vanligt. skulle fram och hälsa på harry för bandet kom ner till publiken efteråt men när vi lyckats ta oss fram dit var de redan borta. istället hängde vi på området, käkade munkar och remmar. sedan spelade billion dollar babies och vi sjöng med.

BOYS NIGHT OUT you should be dancing on a
GIRLS NIGHT OUT i show you what its like to love a man like me tonight
osv...

galna grabbar! efter bdb drog vi oss mot bilen. värmde oss lite, bestämde oss för att ta en sväng med bilen runt falun. dunkade musik och parkade sedan igen. satt lite mer för värmens skull sedan drog vi oss mot stan. tänkte gå på krogen men det gick åt skogen. "ikväll har vi +20" "ikväll har vi +23". antagligen för att alla andra kids inte skulle supa sig för fulla. inte för att jag vet hur det skulle gå till eftersom hemköp hade 21årsgräns på att köpa 3,5or. vi var liksom tvugna att legga när vi skulle köpa energidryck. helt sick.

vi drog oss mot området lite efter nio iaf, neverstore började kl 22. och vilket röj, hade nästan glömt hur bra de är. sötaste neverstore. är endå lite stolt att jag var med och bidrog lite till deras fame genom att starta upp deras streetteam 2006. direkt efter neverstore spelade kapten röd och jag var i extas. jag tror jag älskar den mannen. sjukt bra musik och hela falun dansade. köpte en totebag efter showen också.

sedan började vandringen. in mot city, hittade ett hamburgerställe som hade öppet. så det blev food. amandas moster hade inte hört av sig (där vi trodde vi skulle sova). så det var ju tur att vi hittade joel och 2 grabbar till. vi skjutsade hem de andra två killarna och sov hos joel. väldigt nöjda med det. klockan 05.30 var jag uppe och kissade. och såg det som liksom inte får hända. man såg parkeringen från badrummet och jag såg att billyset stod på. och hade gjort det i säkert 4 timmar. herregud om lyset står på dör batteriet och om batteriet dör går det inte att starta bilen och går det inte att starta bilen blir det svårt att komma hem! jag och linnéa freakade ett tag sedan gick vi in och väckte amanda. hon gick ner och stängde av lyset. det var ju lagom spännande dagen efter när vi skulle åka. joel sa att han var handyman ifall det inte funkade så han skulle fixa. men som tur var gick bilen igång! vi sa hejdå och joel gick in till sig och vi körde ca 5 meter. sedan stoppade amanda bilen och sa "men hur kommer man här ifrån då??". så jag fick gå in igen, ropa på joel och be om vägbeskrivning. lyckat hhaha! vi brände över till borlänge, käkade på ica maxi och sedan rullade vi hem. utan problem. dumpade linnéa i jakan och tog oss tillbaka till skanstull. där sa jag hejdå till amanda och åkte tuben hem.

så det var roadtrippen till falun. sjukt roligt, sjukt spännande och sjukt värt. lär ju göras om.

<3

No comments: