20100402

långfredag

hur firar ni påsk?
för mig har påsken aldrig varit en stor högtid. visst åktes det till mormor och det delades ut påskägg och man kanske åt någon påskbuffé hemma med släkten när man var yngre. men jag har aldrig direkt känt att påsken är något att fira. jag är inte kristen, jag är med i svenska kyrkan sen jag var barn men är inte aktiv och känner inget behov av att vara det heller. jul, påsk, midsommar är för mig inget jag firar i kristen anda. det är ett sätt att samla sin familj och ha det mysigt bara. nu i påsk så händer inget speciellt, ska inte ens träffa släkten. som på ett sätt också känns skönt. för visst kan det kännas lite påtvingat ibland? att man måste vara där och äta mat som alla fixat, även fast man kanske inte gillar sillen. eller att man måste vara glad och trevlig just då fast man kanske inte alls är på humör för massa barn som springer runt och röjer. denna påsk kommer knappt firas alls hos oss. vi ska fixa påskägg bara för att och dricka lite påskmust men mer än så blir det inte. men det kommer bli jättemysigt i vilket fall! jag har oerhört svårt för högtidsmänniskor. ni vet sådana som börjar julpynta i mitten på november, köper påskriset i början på mars och så vidare. och den eviga kyrkan. sitta där medan någon pratar på ur bibeln och nån spädbebis skriker och nån gammal morfar sitter och snarkar. så värdelöst. jag är döpt och konfirmerad men jag funderar fasen på att gå ur kyrkan snart. det finns många religioner som anses vara godkända, som är okey. medans andra anses vara helt galna och felmen varför skulle kristendomen egentligen vara bättre och mer korrekt än någon annan läskig sekt med konstiga ritualer och bestämmelser?

No comments: