20090715

Sagan om Sverigepremiären av Harry Potter & Halvblodsprinsen, och så vidare..

Det är jag & Linnéa. Klockan är halv tolv, tisdagen den 14/7 2009. Vi möts på tuben vid Centralen och tar den till Hötorget. Hoppar av. Går längs Kungsgatan ner till Rigoletto. Folk. Massor. Folkmassor. Vi kommer närmare. Vissa är hardcore utklädda, andra ser helt normala ut. Som vi. Vi tränger oss förbi alla Potter-nördar in till biljettautomaten, hämtar biljetterna. Vi har varken dricka eller godis med oss. Panik. 20 min kvar till filmen och vi speedwalkar ner mot Stureplan för att gå på 7eleven. Stängt. Vadihelvete?! Mer panik. Speedar up speedwalken.

"Vart fan ska vi?!"
"SJUELVAN"
"Vet du ens vart det finns?!"
"NEEEEEEEEEEE"

Hittade en vid Östermalmstorg tub iaf. Vi och 10 Potter-nördar till panikhandlar diverse. Speedwalkar upp mot biografen igen. 5 min tills det börjar. "Ähh vi har ju biljetterna och vår påse som vi shoppat på 7eleven!". Ja, vi fick en hel påse för att stoppa ner allt vi handlat i. Kommer i tid till filmen, hittar våra platser, reklam.

När reklamen för HP kommer så börjar folk applådera och skrika som om de vore på rockkonsert. Likaså när reklamen för HP tevespel kommer. Oookey.

Så börjar nobelprisutdelningen. En liten man ställer sig upp på "scen" får en spotlight rakt i ögonen och mumlar på nån ohörbar dialekt (no offence men är det biopremiär i sthlm kan de väl ha en konfrancier som pratar så man förstår?) Han verkade i alla fall hälsa alla välkomna och informerade som vanligt om att stänga av mobilerna osv. Sedan började han lotta ut saker, t-shirtar och grejer, kastade ut affischer. De som fick komma upp på "scen" och hämta sitt pris var helt över lyckliga och folk applåderade som om de fått nobelpriset förutom att de bara råkat få de stolsnr som den lilla mannen ropade upp! Efter utdelningen började äntligen filmen.

Samma intromusik som alltid och folk vrålar. Det är fan inte normalt, tänker vi. Men tillslut så tystnar alla och äntligen börjar filmen vi väntat på. Värmen stiger galet, AC verkade inte vara så aktuellt. Bara 918 pers som sitter och svettas i samma salong, det är lugnt. Tackar gud för att vi inte satt på balkongen, värmen stiger ju you know. Min Marabou-choklad smälte innan jag hann äta den. Mitt i filmen gick jag på kisspaus (och luftpaus) snabbt och smidigt. Kommer tillbaka och värmen samt lukten slår mig som en vägg. Det är fan rockkonsert där inne. Sätter mig och ser vidare på filmen.

Så jävla bra var den faktiskt. Grym! Jag tycker de lyckats sjukt bra med att klämma ihop alla böckerna i var sin film. Sista boken kommer ju dock bli två filmer, så extra lång väntan på dem. Minus. Men rekommenderar verkligen alla att se HP filmerna de är riktigt bra!

Okey, dags att ta sig hem. 350 HP-nördar vallfärdar upp längs Kungsgatan. Jag och Linnéa speedar på (som alltid) och hinner i stort sett först till tuben. Sträcker fram handen för att få dörren att öppnas. Ne, juste. Klockan är 02.45. Och det är onsdag. Ingen tub alltså, bra att vi hade tänkt på det! Eftersom jag inte har något busskort (och inte vet vilken buss man tar till Söder) så blev det promenad hem. Från Hötorget till Skanstull. Myspys!

14-åriga turkar raggade på oss på Drottninggatan, vi höll på att få en glasflaska i skallen men landade 1 m framför oss och exploderar i tusen småbitar, 15 förfrågningar om både taxi och svarttaxi och tillslut två karlar som tog repliken "Vet ni vart det finns ett 7eleven" och sedan försökte lära mig dansa salsa fast det såg ut som vals. Väl hemma ca kl 03.30 pausade jag och Linnéa på balkongen. Glas vatten. Läggdags.

Sov inte ett skit. Varmt. Kvavt. Ljust. Aron fick gå upp mitt i natten med Maya som behövde ut och kissa. Kl är dags att gå upp för Aron som ska till jobbet. 2 min efter att han gått upp (och jag tänk mmmm extra space nu kanske jag kan sova) så börjar borrjävlet. Se inlägg nedan.

Nu så har jag och Linnéa skapat dansvideon till Space, skickat in den och väntar på svar. Vi har varit på Medis och ätit på BK samt Slushie på 7eleven. Promenad på Söder. Linnéa drog sig hemåt nyss. Ensam hemma med Maya, väntar på att Aron ska komma hem. Är svintrött. Ska sova som en dåååre inatt.

Nu; TV!

No comments: