20100317

happy s:t patrick´s day

Idag stod jag & mina kollegor på Centralen iförda gröna höga hattar och delade ut flyers med flygerbjudanden till Irland. Jag ångrar så hårt att jag glömde ta med mig min kamera just idag. Det var massa dansare som steppade & en livs levande irlänsk "Saint Patrick" på plats. En rätt rolig morgon. Varför vi firar (vilket vi svenskar egentligen inte gör..) denna holiday har jag dock ingen aning om. Men jag googlade nyss och fick fram detta:

"Saint Patrick's Day (iriska: Lá Fhéile Pádraig) är Irlands nationaldag som firas den 17 mars. Dagen firas till minne av landets skyddshelgon S:t Patrick. I bland annat USA, Storbritannien och Irland är det tradition att ha gröna kläder på sig. Om man ser någon som varken bär gröna plagg eller accessoarer får man enligt tradition tillåtelse att nypa dem. S:t Patrick är även känd som den person som tog kristendomen till Irland."

Så nu vet både jag & ni vad detta handlar om. På med någt grönt och ut och drick öl på en irlänsk pub med er! Happy St Pat's day!

No comments: